tisdag 10 januari 2012

En makalös manick

Det här med att jobba åt ett auktionshus ger en möjligheten att vidga sina vyer och sin kunskap när man minst anar det. Häromdagen flanerade jag runt i lokalen och hamnade i samspråk med tre gäster som stod framför en klurig apparat.

(bild från kolonn.se)

Det är ju skönt att alla gäster inte förväntar sig att man ska kunna och veta allt, för den här orsakade huvudbry för oss alla fyra. Jag tror vi kom närmast med att gissa att den kanske gav ifrån sig olika toner. Tur nog vet och kan min en chef allt, så för att stilla min nyfikenhet ivrade jag iväg och frågade honom.
En influensapparat, eller influensmaskin kanske inte är några märkligheter för ingenjörer eller elektriker, men för någon som lagt hela sitt krut på humanioradelen av kunskapsinsamlandet så tänkte jag att "Jaha, den kanske är bra att ha om man nyser", ja, eller inte riktigt, men nästan.
Nåväl; svaret är att den genererar elektrisk spänning.

Den första influensapparaten kom 1865 och användes främst i skolan, i utbildningssyfte, för att visa hur man kunde framställa höga spänningar. Så när man vevar runt hjulet så blixtrar det och bzzzzz:ar lite - som Frankensteins monster, kan man tänka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar