lördag 28 januari 2012

Fotokonstens provokation

I slutet på förra året inledde Bukowskis ett samarbete med Fotogalleri Hippolyte. Just nu har Fotografiska, i Stockholm, en utställning med Anton Corbijn.


Fredagen den 13e januari i år var Corbijn med på Svt i programmet Skavlan. Direkt efter programmets slut försökte jag besöka Fotografiskas hemsida - den låg nere. Okej, visst, det kan ha berott på det oväder som härjade vid det tillfället, men det kan också vara en bekräftelse på att fotografi är ovanligt hett just nu.

Jag tänkte att jag skulle ge er en förhandstitt på vad som komma skall, på Auktionshuset Kolonn.


Det här är ju nu lite exklusivt för mina läsare + Kolonns besökare, för än så länge ligger inte dessa auktioner ute. Men det gäller fotografi. Just detta foto, som är en enorm tavla av enormt provocerande mått är ett verk av Elisabeth Ohlson Wallin.  Om namnet nu mot all förmodan inte säger er något så höjer jag insatsen genom att säga Ecce Homo. Elisabeth Ohlson Wallin är född 1961 och inledde sin karriär som fotograf/konstnär på 80-talet. Och vi kanske kan erkänna att vi alla som råkade slå upp en tidning, då, 1998, har läst om just Ecce Homo. För den utställningen provocerade tydligen folk till ramaskri. Något jag antar att även denna bild kan göra. Elisabeth Ohlson Wallin har fotat min mardröm i sin utställning In hate we trust, som fotot ovan kommer ifrån. En mardröm, som tyvärr ofta visar sig vara sann.
      Så där lite kuriosa, så kan jag berätta att Elisabeth finns på twitter. 

Men hur som helst ska det bli oerhört spännande att se vad detta foton och de andra fotografierna går för. Bland de andra verken, som kommer att läggas ut finns bland annat ett nakenporträtt på Marilyn Monroe.
      Jag skulle ju då gärna ha båda på min vägg, men nu sätter ju platsbristen stopp för det, då till exempel Wallins foto är bredare än vad jag är lång.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar