måndag 16 januari 2012

Nancy Drew, som blev Kitty

Biblioteken runt om i Sverige brukar ju med jämna mellanrum rensa ur bland sitt bestånd. Jag vet inte riktigt hur urvalet sker, men ibland är det för att de byter system och dylikt.
     Ibland hamnar böckerna på den stora bokloppisen utanför Hällefors. Ibland säljs böckerna ut för några kronor. Och ja, ibland skänks de bort.
     En bok som jag räknar till ett av mina fynd vid ett bortskänkartillfälle är denna;


En bok som tar upp B. Wahlströms olika bokserier. Den är rena nostalgitrippen.



 Men visst har jag mina Kitty-böcker kvar i en kartong i förrådet. Och visst händer det att jag utökar den samlingen de tillfällen jag ser de äldre versionerna billigt på loppisar.
      Den första Kitty-boken kom 1930 i USA, medan det dröjde till 1952 innan den första boken kom ut här i Sverige. Det var Kitty som detektiv - Klockmysteriet. Som författare står ju Carolyn Keene, men egentligen är det från början ett författarkollektiv som skrivit dessa böcker och flera andra liknande böcker. Denna sammanslutning gick under namnet Stratemeyersyndikatet, men den författare som skrivit 23 av de första 30 böckerna är  Mildred Wirt Benson och det var först på 1980-talet, som hon "avslöjades" som en av författarna. Kitty i spökhuset, som är nummer 2 i ordningen, sägs vara Mildreds favorit bland Kitty-böckerna. I USA finns det över 500 boktitlar, som alla handlar om Kitty och de fortsätter att ges ut. Första upplagan av den allra första boken kan man köpa för ungefär 30 dollar, så värdet på dessa böcker är ynka i jämförelse för vad de har betytt för generationer av ungdomar.
      Och jo, det finns 3st Kitty-filmer, från 1938, 1939 och 2002 och på 1990-talet gick en tv-serie på Tv3; Kitty och bröderna Hardy.  Jag har inte sett varken eller, men det kanske börjar bli dags.

2 kommentarer:

  1. Nostalgi! Jag slukade Kittyböckerna när jag var mindre:)

    Kul att få veta mer om dem och författarna bakom böckerna också!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  2. Jenny: Ja, jag slukade ju också Kittyböckerna. Och de lite äldre är ju så fina i sin estetik, så boken här ovan var riktigt kul att bläddra i :)

    SvaraRadera