torsdag 19 januari 2012

Och jag som är van vid Antikmässan

Idag tog jag pendeltåget till Älvsjö för att spana in Formex, mässan för inredningsdesign. Jag tänkte att det kunde vara kul att se hur det ser ur på marknaden när det gäller ny design. Men det är ju det där - någonstans vill vi ha nytt, men föredrar det gamla ändå. Och finns det inte patina, så skapar vi det och kallar det för Shabby Chic.
     Själv är jag inte alls inne i den svängen utan mer fascineras över att den trenden ännu är så stor. Och på mässan fanns det mer än gott om denna stil. Nåväl, jag tänkte att jag delar med mig lite bilder på saker och ting jag reagerade på.



Lite gammalt, som blir nytt. Eller nytt liknar gammalt - fast nytt. Lite rosa luffarslöjd. Och så ett kort, modell äldre. (Krasilinkoff)


Om jag skulle välja ut en favorit, förutom stolarna a la Panton i ena restaurangen, så får det nog bli den här pallen. Ser ut som borstad industridesign, men är egentligen gjord av vad jag tror är pressat trä. Mycket lätt att lyfta. (Interiör on Design)

Jag tycker väl kanske inte att det här är något för mitt hem eller smak, men lite originell förvaring av lakan tycker jag ger extra plus. (Kardelen)


Här har jag bara ett ord: Pippimattor!!! Klart att inredningen ska haka på klädtrenden. (Isle of Sweden)


I förra avsnittet av Antikmagasinet så diskuterades ju både silver och ljusstakar/kandelabrar, så jag tänkte att om man inte riktigt har råd med de äkta grejerna, så kan man ju låtsas med en liten tårtdekoration. (Kylskåpspoesi)


Och innerst inne, vem vill egentligen inte sitta och fika på en puff i form av en muffins?!

I morgon tänkte jag istället fokusera lite mer på design och de upphovsmän, som dök upp på mässan i olika former.

Ja, just ja, jag som är van vid Antikmässan kan då konstatera att Formexmässan är i runda slängar 3 gånger så stor. Både A, B och C-hallarna är smockfulla med montrar, men trots detta så vågar jag påstå att det är mer variation bland montrarna på Antikmässan...



2 kommentarer:

  1. Kul att du tittade in hos mig.
    Å tack för att du visar lite bilder för oss som inte kom till årets mässa.
    Ha en fin helg.
    Kram Katha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att komma fler bilder, vad tiden liter :) Och jag ser fram emot att få se fler av dina kannor, som sagt :)

      Radera