måndag 30 januari 2012

Plast i stora lass

Det är något med italiensk design som gör att man oftast lätt känner igen den på långt håll. Det gör att man antingen älskar den eller hatar den, för den är sällan något som bara passerar. Själv skulle jag gärna ha en röd Joe Colombo-hurts (Boby), som egentligen är gjord för att underlätta till exempel på kontoret, medan jag då skulle vilja ställa den i badrummet.


Japp, visst finns den i MoMAs samling.

När jag var på Formexmässan så var det en monter som stack ut ordentligt. Riktigt som godis. Och visst var det italiensk design. Och visst var det plast.


Guzzini är egentligen Fratelli Guzzini, det vill säga Bröderna Guzzini. Företaget grundades 1912 och det var runt 1938, som de började experimentera med plexiglas. Bland de olika designer som har jobbat åt Guzzini kan jag nämna till exempel Shin och Tomoko Azumi, ett japanskt designerpar med studio bland annat i England. Men de har designat åt många företag och deras design finns representerad på flera museer. Själv snubblade jag över Azumis design när jag gjorde lite research åt ett avsnitt med Antikdeckarna. Närmare bestämt denna stol, var det som jag fastnade för.



Men naturligtvis ska jag även passa på att nämna att även Luigi Massoni finns representerad på MoMA med sin Guzzinidesign.

Och åter till Fratelli Guzzini, för nog finns det vissa saker som känns extra bekanta - även om du kanske inte varit medveten om att det varit just Guzzini.


Dessa salladsbestick dök till exempel upp redan på 1940-talet. Vad designen kallades då, vet jag tyvärr inte, men idag går de under namnet Vintage.
Och där i högerkanten på första bilden, visst är det picknickbollarna!


Fast kanske är vi mer vana att se dem så här;


Vi som hänger mer på auktion och loppisar än i butiker med ny design. (Till auktionen, som pågår i 14 dagar till.)
Men inte skulle jag tacka nej till den lite mer tillpiffade 2012-varianten, istället för den bleka 60-70-talsvarianten.

Och Guzzini i Sverige hittar du här.






4 kommentarer:

  1. Härligt med massa färg!!! Happi happi happi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men visst är det! Superläckert! Och trevlig personal också :)

      Radera
  2. Visst är Italiensk design fantastisk, man tar ut svängarna ordentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men visst! Den gör en glad, på något sätt!

      Radera