onsdag 18 januari 2012

Pyssel med vinyl

I ett tidigare inlägg yrade jag på lite om skivors monetära värde. Men ja, det finns ju annat man kan göra med skivor - bortsett från att lyssna på dem eller sälja dem ... Ibland när jag varit på loppisar och köpt en kartong med vinylskivor för en tjugolapp, så har det ju funnits med skivor som saknat fodral. Jag har klurat lite på användningsområde kring dessa, men så kom jag ju att minnas Hajk och detta lilla pyssel.


Att smälta en vinylplatta i ugnen. Jag tror jag hade 100 grader. Nu formade jag den här med hjälp av händerna. Först la jag den på en kopp tills den trillade ihop över koppen och sen formade. Ett annat alternativ är att lägga skivan över en skål, så sjunker den ihop in i skålen istället. Men det stora tricket är egentligen att lacka in och utsidan, så att hålen försvinner och man kan använda den som till exempel en liten sockerskål.

Och när läget är tvärtom - tomma fodral utan skiva, så varför inte ställa dem på en tavellist - som konst. Eller rama in.


Totte Wallins Kanotsyndromet, tycker jag, bildmässigt, passar bra i de flesta sammanhang. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar