måndag 9 januari 2012

Veckans loppis

För någon dag sedan strosade jag fram längs med Hornsgatan i Stockholm. På nummer 124 såg jag en skylt som talade om att här fanns det Tjuvgods. Nyfiket gluttade jag in för att undersöka vad det var för ställe, som hade ett så lustigt namn.
Det visade sig att det är en loppis i kombination med försäljning av konsthantverk;


Tjuvgods är en ideell förening som uppmuntrar till drogfrihet och kreativitet. De arbetar för att häva det utanförskap som så ofta möter före detta kriminella och missbrukare.
Som en särskild satsning har de lagt fokus på kvinnor och mycket av det nytillverkade i butiken är det kvinnor på häkten och anstalter, som skapat. Därav namnet Tjuv - Gods.


Jag föll för de otroligt vackra och kraftiga silversmycken som fanns i en monter. Men det jag köpte var dock;


Jupp, en gammal Brännvinsflaska för en tia. På loppisen vid Aspudden, förra året, köpte jag nämligen en kräfta i form av ett flaskställ - till nubben på kräftskivan. En present till en kvinna som samlar på allt med kräftor. Nu dricker varken hon eller jag snapsar, så stället förblev tomt. Men på det här sättet blir det hela ju lite roligare - just det att flaskan i fråga har lite ålder och säkert har varit med om ett äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar