onsdag 15 februari 2012

Och de nominerade är

I samband med Antikmässan delas ju priset The Collector's Awards ut. Det finns i klasserna Årets samlare, Årets Nydanare, Årets bästa monter på Antikmässan och Årets antikaffär. Från och med i år delas det även ut ett pris till Årets dyrgrip.
      Nominerade till Årets dyrgrip var ett par nattkommoder, som Karl XIV Johan har haft. Ett par silverkandelabrar från 1928 av Erik Fleming. Och ett skrivskåp i empire av Johan Petter Berg, gjort 1810.


Och årets dyrgrip blev dessa kommoder. Eller pottskåp, om ni så vill. (Jag vill bara påpeka att detta inte är ett smygfoto på  Rickard Thunér - han är fullt medveten om att jag står där och tar denna bild och erbjöd sig så gentilt att även posera på riktigt innan jag tog mina bilder. Men detta är ju en Antikblogg, och Thunér är ju på tok för ung för att platsa där ... och det är ju så roligt för alla att konstant påpeka att Thunér är yngst, så då gör jag det med.) 

Det som är roligt med dessa pottskåp är att Thunér hittade dem. För de som står på slottet (eftersom Karl XIV Johan skänkte bort dessa) är kopior, gjorda ca 70 år senare. Och det var inte hur som helst Thunér fann dem heller. De såldes av Bukowskis Market i Malmö, felaktigt katalogiserade som empirestil 1900-tal, med ett utrop på 5000 kronor. Och min tanke blir ju genast att nu har dessa kommoder kommit till rätta. Hade någon annan köpt dem hade de kanske försvunnit utomlands eller in på någon herrgård och deras historia och bakgrund förblivit outforskad.

Skärmdump från http://www.bukowskismarket.com, av hänsyn tog jag bort slutpris.

Men åter till mässan. De nominerade i varje kategori är;

Årets antikaffär
Galerie Donner (C03:11)
Giuseppe Wickström
Svenska Rum

Årets samlare
Bernhard Englund (samlar vapen)
Claes Göran Wetterholm (samlar Titanic)
Lasse Åberg (samlar Musse Pigg och seriekonst)

Årets nydanare
Bergrummet
Johan Sjöström (03:61)
Göran Gudmundsson

Årets bästa monter på Antikmässan
Antik & Gjutjärn Eksjö (C14:64)
Bollnäs Antik (C05:11)
Kurt Ribbhagen (C03:41)

Vinnarna presenteras den 17e februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar