torsdag 16 januari 2014

Backstage

Jag har i efterhand sett igenom hela serien Alla är fotografer. I ett svep. Så när Johan Rheborg nu ställer ut på Fotografiska så tänker jag 1) Medelålders man som köpt för dyr kamera. Det är ungefär med den tanken curatorn Thomas Wågström inleder sitt samtal med Rheborg; "medelålders amatör" eller, som Wågström sen förklarar 'amatör = någon som älskar att fota'.
      Nu var förvisso min första tanke, mest på skämt och så var även min andra tanke - gubbar backstage. Inte mina ord, Henrik Schyfferts ord. Men på skoj räknade jag hur många av de 79 bilderna som innehöll kvinnfolk. Jag fick det till 30 bilder, varav i 9 av dessa figurerade även en eller flera män. I två av dessa 9 kunde man även skymta Rheborg själv, så de kanske snarare räknas som självporträtt.
       Det kunde se ut ungefär så här;


 Eller så här;


Rheborg filosoferar kring tystnaden. Egentligen ville han ljudisolera rummet i ett försök att få bort alla ljud från bilderna, eller kanske snarare att ge betraktaren just den där känslan av tystnad som kan infinna sig när en teaterföreställning är över och man ser resterna av kaoset.

Och för er som också sett Alla är fotografer, så finns Pernilla Augustbilden + 1 till från samma session med i utställningen. Eftersom vi även känner Rheborg som en av komikerna från Killinggänget så är det svårt att veta om dessa två bilder finns med som en blänk av ironi mitt i det dokumentära begreppet backstage.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar