måndag 19 december 2016

Hjördis Hjalmarsdotter Hjorth

Jag satt och bläddrade i en Femina, nr 44, 1952, med Hjördis Hjalmarsdotter Hjorth på framsidan


1952 beskrivs Hjalmarsdotter Hjort som "en av vårt lands mest kända textilkonstnärinnor." Och eftersom jag inte hittade så där fantastiskt mycket information om henne ute på www så tänkte jag att jag skulle bidra till arkivet och dela med mig av delar av artikeln. Sidan 31 är dock spårlöst borta.


klicka på bilderna för att förstora




Här ovan syns väverskan fru Lindqvist och Hjalmarsdotter Hjort, som enligt beskrivningen "är klädd i en jordfärgad kjol med lustig ficka /.../ till den bär hon en vit så kallad torparskjorta med vid ärm med stickningar." Och här nedan kan ni se ett exempel på en så kallad "lustig ficka" på ett annat plagg.






En gång i tiden blev Hjördis Hjalmarsdotter Hjort kallad "Sveriges Dior" och här finns en annan trevlig artikel om du vill läsa mer.

Gällande försäljningar och dagens värde på kläder och smycken av "Sveriges Dior" så kan ett resultat hos Auktionsverket se ut så här;




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar