söndag 21 januari 2018

Lampor, Konsum, Domus och Bumling


Just nu sitter jag och surfar lampor eftersom jag har börjat tröttna på att jag tycker att det är för mörkt i mitt vardagsrum/kök, så jag överväger att sätta upp ytterligare en taklampa där inne. Det är ju så klart supersvårt att bestämma sig, men det lutar lite åt en silver/borstad aluminium-färgad, eftersom den jag redan har är i den färgen. Och jodå, jag är lite sugen på en Bumling från Ateljé Lyktan.


"Det var mig en stor bumling, Anders!” skulle en vän till formgivaren Anders Pehrson ha sagt då han såg dennes nya pendellampa på belysningsmässan i Göteborg år 1968. Lampan i fråga var bullig i formen, racerbilsgrön, och hela 60 cm i diameter. Och det var så det fick bli.

Men ja, jag är öppen för andra förslag, då det förmodligen kommer dröja innan jag ramlar över en bumling i denna färg och som är i det skick jag önskar.

Men eftersom jag fortfarande håller på att gå igenom tidningar så fastnade jag för lite retroreklam från Konsum. Ni vet, på den tiden då de även sålde inredning och möbler.


Här ovan är en reklam från 1967 och jag vet inte om jag fastnar för någon av dem riktigt...


Och här ovan är en reklam från 1968. Jag har ju en röd soffa och gröna väggar, så kanske att den gröna skulle ha kunnat få flytta hem till mig. Nåja.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar