torsdag 13 december 2018

Zandra Rhodes till Formex



Formex bjuder som alltid på en spännande utställning på entrétorget, och den här gången blir det verkligen ”extra allt”! Legendariska designern Zandra Rhodes, inbjuden som Formex ”guest influencer”, kommer att skapa en helt unik utställning som delvis är en replika av hennes eget hem. Vi kan utlova massor av färg, humor och blinkningar till många av Zandra Rhodes designerkollegor och kändisvänner.

Foto: Gustav Kaiser

Zandra Rhodes, 78 år fyllda och som nästa år firar 50 år som designer, bor i ett penthouse i centrala London – alldeles ovanför sitt eget museum ”Fashion and Textile Museum” som är inrymt i en före detta lagerlokal. Det första Zandra Rhodes gjorde när hon flyttade in var att måla en gigantisk regnbåge som sträcker sig över golvet och upp längs väggarna.– Jag älskar den här byggnaden, men bostaden var helt vit när jag flyttade in, så jag tänkte ”Varför inte en skimrande regnbåge?”, berättar hon.

Det är alltså detta färgsprakande och livsbejakande hem, till bredden fyllt av memorabilia Zandra Rhodes samlat på sig genom sin långa karriär, som hon nu återskapar på Formex.
– Jag kommer att ta allt det bästa från mitt regnbågs-penthouse och komplettera med underbara färgglada objekt från Formex utställare.

Zandra Rhodes kännetecken har under många år varit hennes chockrosa hår, en färg som ofta går igen i hennes design, gärna i kombination med illorange. Samma färger dominerar hennes museum som designats av den mexikanske arkitekten Ricardo Legoretta.
Färg har alltid varit utmärkande för Zandra Rhodes design, och hon gillar det faktum att färg nu åter blir allt mer trendigt.
– Färg är på väg tillbaka, jag ser det överallt. Det är bra, man blir glad av färg! Det påverkar humöret mer än man kan tro.

Formex äger rum på Stockholmsmässan 15-18 januari 2019.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar