fredag 3 februari 2012

Loppisrunda i Tumba

I onsdags bestämde jag mig för att åka ut till Tumba och undersöka Hela Männikans second hand-butik. Det som jag tyckte var extra intressant var att de mitt i butiken valt att hänga tavlor, ungefär som ett litet galleri. Tavlor och konst brukar ju annars så ofta hamna i skymundan på loppisar.


Här; nästan en hel vägg med Nils Dardel. Okej, förvisso inte äkta, men vackra ändå. Och om ni besöker Stadsbiblioteket i Stockholm så kan ni passa på att kika in i "barnavdelningen" och njuta av Dardels John Blund. (Ja, eftersom jag samlar på John Blund ...) Och man brukar ju säga att äpplet inte faller långt från trädet. Förut råkade jag snubbla över Nils Ekwalls hemsida, som råkar vara barnbarn till just Dardel.



Härlig konst av Ekwall.
Men så åter till Hela Människan. Det visade sig att de hade några tavlor ute till budgivning, för att dels dra in pengar till verksamheten, men även för att fira Alla hjärtans dag.



Och här ovan är några av dessa. Längst ner till vänster ser jag att det är en Lars Norrman, men de andra vet jag faktiskt inte vilka de är. 


Prel program
10.00 Butik & café öppnar.
Försäljning av hjärtesaker. Premiär för försäljning av teer i caféet!
10.00-15.00 Hjärtelunch
Härlig ”Hjärtelunch” serveras för små och stora! 65 kr för vuxna och 35 kr för barn.
11.30 och 13.00 Hjärtesångstund för barn
I samband med hjärtelunchen sjunger Nina Tellander ”barnkompissånger”. Kom och sjung med!
16.00 ”Tavelbudgivningen” avslutas
Budgivningen på utvalda tavlor i konstgalleriet avslutas.
18.00 Second handbutiken stänger
18.30 Hjärtestund med mat och sång!
Njut av en härlig hjärtetallrik som serveras i unik second handmiljö samtidigt som du lyssnar på skimrande vacker hjärtemusik framförd av sångare från Gospelgrupp Åtta. Hjärtetallrik (kall) 110 kr.

Men har ni vägarna förbi så kan ni ju passa på att kika in. Se även till att ta er till nedre våningen där möbler och lampor finns, jag tror att det är där man kan göra de största fynden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar