tisdag 3 januari 2012

På baksidan daterat

Igår lovade jag ju att berätta vad det innebär att något är "daterad a tergo" och det är inte märkvärdigare än som så att det innebär att något är daterat på baksidan. Ofta ser man det förvisso i samband med ett 'Signerat a tergo', som talar om att signaturen finns på baksidan.

När det gäller grafik, så som till exempel en litografi fokuserar vi ju ofta på numreringen. Det är signaturen följt av ett 35/200, vilket innebär att det är 200 tryckta av detta motiv och den jag håller i är det 35e. Men, så kan det ju stå lite annat på trycket.



Min Petter Thoen, är till exempel märkt EA, vilket står för épreuve d'artiste, som betyder "konstnärens exemplar". Denna beteckning finns väl egentligen kanske mest till för att tala om att dessa exemplar inte ingår i den numrerade upplagan.  Denna märkning gör dock inte att det här exemplaret skulle vara mer eftertraktat än de andra. Nej, det är ju snarast så att det oftast är den lägsta siffran, i numreringen, som är den mest eftertraktade. Det vill säga den som är numrerad med 1/200 (om vi tar exemplet från tidigare stycke). Helt enkelt ju tidigare tryckt desto dyrare. Jag vet inte varför det är så - egentligen - jag gissar att det är någon tanke om att komma så nära originalet som möjligt, som ligger bakom. Eller att man tror att de första trycken är skarpast och bäst kvalitet. Detta är dock faktiskt inte helt sant. För det är sällan de allra första trycken är bäst, skulle jag vilja påstå i alla fall.

Personligen är jag ju däremot nöjd med min EA-märkning, eftersom jag anser att det kan ge lite extra spänning till verket. För som det är nu kan jag ju fantisera lite kring detta tryck och vem Thoen kan ha gett det till eller ja, vad han kan ha använt det till. Och så vidare ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar