söndag 22 januari 2012

Signe Sohlman

Jag besökte Formex och mässan även idag och strosade runt i syfte att prata med några olika designer. I torsdags diskuterade jag silvergjutning och idag handlade det till exempel om att även en diskhandduk kan förtjäna att få ramas in och bli till konst. Otroligt duktiga och ambitiösa nya och gamla designers, som alla hade en tanke bakom det de gör.
     Men idag tänkte jag att det skulle få handla om design modell äldre.




Kerstin Wickman, professor em. i design- och konsthantverkshistoria, höll ett inspirerande föredrag om Handarbetets vänner och dess medlemmars framgångar internationellt sett. Bland annat Hanna Winge och, som klippet ovan visar, Signe Sohlman.
     Signe Sohlman föddes 1854 och avled alldeles för ung 1878, i Turberkulos. Hon hann dock studera vid Konstakademin och var bland annat elev till August Malmström, ni vet, han som ritat Grindslanten.
     1876 designade Signe Sohlman sitt berömda Drakmönstret eller Drakduken och hann vinna första pris för nämnda duk i Amsterdam 1877, under världens första designutställningen. Och som Kerstin Wickman säger i klippet, så var det textilföretaget Almedahls, i Göteborg, som tillverkade denna och det gjorde de i cirka 110 år.
     Och ni har säkert någon gång stött på detta drakmönster;


För det är nog ännu lika populärt nu, som då.



4 kommentarer:

  1. Härligt att vandra runt bland alla utställare på mässor... Kul att du vill vara med i min utlottnig.

    Birgitta :-)

    SvaraRadera
  2. Hej kul att du kikade in i min blogg, roligt med nya besökare! Roligt att hitta dig också. Vad roligt att gå på Formex mässan den skulle jag vilja besöka. Jag var där för 20 år sedan, så det är ju ett tag sedan. Vad intressant med Signe, synd att hon dog så ung. Tänk bara om hon visste att vi nutidens människor har intresse för hennes alster. Ha en skön vecka. Kramar Mimmi

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att det var mycket fint på mässan!

    Det där drakmönstret känner jag igen,tidlöst vackert:) Synd att Signe dog så ung..

    Ha en trevlig vecka!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  4. Alla: Men visst var det kul med mässa och visst var det tragiskt med Signes tidiga bortgång. Men som du säger, Mimmi, tänk om hon visste! :)

    SvaraRadera