fredag 13 januari 2012

Spegelbordet på auktion

När det gäller gårdagens avsnitt av Antikrundan, så hittade jag det här blogginlägget;

se: http://www.fotosidan.se/blogs/carlzon/i-gar-gjorde-antikrundan-en-riktigt.htm

















Nu vet jag inte hur just Antikrundan gör sina informationsfilmer, men jag tror nog att man köper loss de bilder man visar, från en bildbank. Så när jag läste inlägget ovan om hur Bernt Carlzons rävbilder presenterades som Bruno Liljefors, ter det hela sig lite märkligt.

Uppdatering 15/1: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14213595.ab


I övrigt tycker jag att gårdagens avsnitt var mycket bra - och framför allt Antikmagasinet.
Det vackraste föremålet var nog speldosan med en färgsprakande fågel som kvittrade.
Och det som Rickard Thunér påpekade angående speglarna - ifall de blev vackrare efter värderingen som låg på 70 000kr - är alltid intressant en intressant diskussion, tycker jag.

Men nu till någonting helt annat. Jag fann nämligen en gammal bekant, när jag surfade bläddrade lite bland föremålen på helgens auktion hos Björnssons Auktionskammare AB i Lund.



Ett sådant här sminkbord finns nämligen här i mitt hem. Dock har jag inte undersökt det närmre för att få reda på någon mer information kring det. Jag hade det ett kort tag i mitt flickrum, när jag var i mellanstadieålder. Dock blev allt på tok för rörigt och det packades undan och stuvades in i mina föräldrars en garderob. Där har det stått tills för bara ett litet tag sedan, då det fick flytta hem till mig.
Dock använder jag det inte som sminkbord, utan det står utan speglar med en duk över sig och används som ett litet skrivbord - en planerad studie- och forskningsplats.

Jag ser att de har satt 300kr i utrop och det ska bli spännande att se om det ens är värt den summan, men jag får återkomma med resultatet på söndag eller måndag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar